Van 9 januari tot en met 28 maart 2006 zal ik voor mijn studie Culturele Antropologie mijn buitenlands leeronderzoek doen op O'ahu, Hawai'i! Met deze blog hoop ik jullie op de hoogte te houden van al mijn bezigheden daar.

zondag, april 02, 2006

Thuis!

Hallo allemaal!

Geen idee of dit nog door iemand gelezen wordt, maar er werd mij verteld door een aantal mensen dat ze nog een afsluiter hadden verwacht, dus vandaar nog dit berichtje! Een beetje laat, maar ach. Had nog meer dingen te doen deze week :)

M'n laatste dag in Hawai'i is erg langzaam gegaan en hij was ook niet heel boeiend eigenlijk. Om 10 uur moesten we uitchecken uit het hostel, maar we mochten gelukkig wel onze tassen daar laten staan de hele dag, dat was heel fijn! Daarna zijn Niki en ik afgereisd naar de bibliotheek om foto's uit te wisselen, zodat we die thuis meteen op volgorde konden zetten enzo. Jammer was alleen dat we ontdekten dat de bieb dicht was toen we voor de ingang stonden. Dit in verband met Spring Recess, oftewel lente vakantie. Dus toen zijn we maar weer terug gebanjerd naar de bushalte, in de regen en met onze poncho's aan. Heel charmant :). Het heeft eigenlijk de hele dag geregend op m'n laatste dag in Hawai'i, erg blij werd ik er niet van! Gelukkig was het nog wel lekker warm en ik heb dus nog wel de hele dag in m'n korte broek rondgelopen, zolang het nog kon.

Na de bieb hebben we lekker 'uit' gelunched en daarna zijn we foto's uit gaan wisselen, waar we behoorlijk lang mee bezig waren. Dat was niet zo erg, omdat ik verder toch niets beters te doen had eigenlijk. Om half 5 kwam Ulla ons ophalen en zijn we met haar meegeweest naar een enorme Amerikaanse versie van de Macro en ik heb best een beetje m'n ogen uitgekeken! Overal heel lekker en heel erg veel eten...en dingen zoals opblaaspaleizen en tuinhuizen enzo. Wilde eigenlijk wel een opblaaspaleis hebben natuurlijk, maar helaas, ik had m'n tas al ingepakt.
Na het winkelen zijn we naar Ulla's huis gegaan en hebben we taart gegeten, film gekeken en heb ik tussen de bedrijven door Ulla nog geinterviewd. Dus dat is er toch nog van gekomen! Niki en ik hadden Ulla en Rick gevraagd of ze met ons uit eten wilden, als bedankje van ons, maar uiteindelijk hebben we gezellig bij Ulla thuis heel erg lekkere afhaal-Chinees gegeten, met Keahi en Moku erbij. Dat was erg gezellig! De avond eindigde met het maken van een puzzel met Keahi...of eigenlijk maakten Niki en ik de puzzel en rende Keahi steeds weg, maar dat gaf niet. Ik heb de puzzel met veel liefde gemaakt :).
Aan al het goede komt een einde natuurlijk (blabla) en toen moesten we toch echt naar het vliegveld. Ik vond het best vreemd, het idee dat ik weer naar huis zou gaan. Stiekem wilde ik nog wel even blijven, omdat ik zoveel nieuwe mensen had leren kennen die ons nog zoveel wilden laten zien! Maar nu heb ik een goede reden om terug te gaan (afgezien van het mooie weer en de natuur)! Het afscheid was natuurlijk niet zo leuk, Ulla vond het echt jammer dat we weg gingen. Ik vond het zelf ook heel jammer, maar toen ik eenmaal aan het inchecken was ging het toch wel een beetje kriebelen stiekem!
We zijn ons nog een keer een beetje rotgeschrokken, omdat er bij de incheckbalie stond dat ons vluchtnummer naar San Fransisco ging en er op onze tickets toch echt stond dat we naar Atlanta moesten. Bleek dat we een tussenstop maakten in SF, zonder dat wij daar iets van wisten. Service enzo...

De vlucht zelf duurde erg lang, ondanks het overstappen. Oorzaak hiervan was een huilende baby (kreeg ik heel agressieve gedachten van...) en een meneer met hele lange benen die achter mij zat. Oh, en natuurlijk ook de airco (ik verschrompelde zowat), de krappe stoelen en m'n lamme achterwerk. Uiteindelijk heb ik 2 van de in totaal 20 uur reistijd geslapen. Wel fijn waren de films en het feit dat ik bij het raampje zat toen we over Amerika heen vlogen. Erg mooi om te zien, de Rocky Mountains vanuit de lucht! Oh, het eten was trouwens ook wel te doen!

Er kwam op een gegeven moment toch een einde aan die lange reis en stond ik ineens op m'n backpack te wachten op Schiphol. Dan is het best een beetje eng om door die deuren heen te lopen en ik vond het heel raar om m'n paps en mams en m'n zus weer te zien! Maar het was ook wel heel erg leuk! M'n ouders hadden de auto in Leiden gezet bij mijn huis, dus zijn we daar ook nog even langsgeweest en toen heb ik nog allemaal blije huisgenoten gezien! Ze hadden een heel heel heel erg mooi spandoek gemaakt met 'Welkom thuis Eefje!' en er stond een heel mooi schaap op :).
Nog gelunched in Leiden, waarbij ik de weg naar de locatie moest wijzen. Toen realiseerde ik me weer dat ik in Leiden woon en dat ik daar de weg ken, haha. Dat was erg vreemd ook!

De rest van de week was best druk, maar erg tof: naar Goes en Mo toe, lekker wat drinken in de stad, foto's branden (frustraties alom), weer volleyballen!, een erg toffe vrijdagavond met m'n volleybalteam, nog meer huisgenoten zien, familie zien, normaal eten (jummie) en weer een kamer helemaal voor mijzelf alleen! Ik moet zeggen dat het net lijkt alsof ik de afgelopen 3 maanden helemaal niet in Hawai'i ben geweest, ben hier zo snel weer gewend! Alleen aan kleine dingetjes merk ik dat ik weg ben geweest, zoals mijn bijna poging om de deur van de bus open te duwen. Was even vergeten dat die hier gewoon automatisch open gaan :).
Ik vind het wel echt erg leuk om terug te zijn in Nederland en de cultuurshock blijft eigenlijk een beetje uit. Ben nog wel een beetje moe, misschien dat dat toch komt door het weer terug zijn en alle indrukken die ik hier weer opdoe. Ok, misschien ook wel omdat ik twee avonden een beetje te laat naar bed ben gegaan :). Maar daar kom ik allemaal wel overheen. Weer onder een dekbed slapen is in ieder geval erg fijn, weer even thuis in Leiden zijn ook (heb m'n gang echt wel gemist merk ik!) en het eten is helemaal een feest, maar daar weid ik maar niet over uit want dan worden jullie gek denk ik ;).

De komende weken moeten gaan beginnen met m'n scriptie. Dat wordt een minder groot feest vermoed ik zomaar. Zie er wel een beetje tegenop, beginnen is altijd moeilijk he...Komt vast wel goed :).

Nou, dit was denk ik wel m'n laatste blog. Beetje vreemd moment is dit weer (emotioneel joh). Soort van echte afsluiter. Iedereen in ieder geval super bedankt voor het lezen, voor alle berichtjes en voor alle complimentjes! Jullie besparen je nu in ieder geval een half uurtje tijd elke woensdag ;).

Tot snel!

Veel liefs Eefje

12 Comments:

Anonymous Anoniem said...

jeeh, toch nog een berichtje van jou, zat al elke dag uit te kijken naar een blog:P naja, beetje overdreven hoor:) wel fijn dat je mn buuf weer bent, maar ook wel weer jammer dat ik geen leuke hawaiiaanse verhalen meer kan lezen hoor!! tot morgen!!!
liefs, amanda

zo apr 02, 10:01:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Stiekem toch nog even op je blog gekeken. En ja hoor, een berichtje!
Je foto's waren prachtig , maar als ze ingeplakt zijn wil ik ze graag nog een keertje zien! Het was in ieder geval wel fijn dat we de bijbehorende verhalen al in je blog hadden gelezen.
En ik ben natuurlijk superblij dat je weer gezond en wel thuis bent!!
Veel succes met het schrijven van je scriptie en blijf genieten. Ook in Leiden!

Dikke kus van mama

ma apr 03, 09:04:00 a.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Je ziet het, je blog wordt nog steeds gelezen (kreeg een tip van ma). Succes met de omschakeling na drie maanden Hawaii en een langen reis en succes bij het starten van je scriptie. Alle begin is moeilijk, maar je hebt het gezien (bij L. en JP.), uiteindelijk lukt het. Nu ook nog de 4-daagse uitdaging. We gaan ervoor. Fijn dat je weer thuis bent.
Liefs, pa

ma apr 03, 09:34:00 a.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Ik heb je berichtje ook gelezen hoor, dus dat zijn dan al 4 mensen :). Zat stiekem ook een beetje te hopen op een laatste bericht. Zal raar zijn om niet meer steeds je verhalen te volgen. Maar goed, heb er weer een live Eefje voor teruggekregen en das veel leuker :). Tot snel.

Liefs Monique

ma apr 03, 11:11:00 a.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Hoi Eefje,

Sterkte met het weer oppakken van het 'gewone' Nederlandse leven. Ik heb van je verhalen genoten. Bedankt voor het leesplezier.
Groetjes, Marry Schipper

ma apr 03, 11:26:00 a.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Hee Eefje,

Toch nog een verhaaltje op je blog. De afsluiter. Was leuk om je dit weekend weer te zien en komend weekend gaan we lekker Lee dr bul vieren! Gezellig!
We zien elkaar dan.
Veel plezier in Leiden en succes als je binnenkort je scriptie gaat schrijven!

liefs,
Suzanne

di apr 04, 02:28:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Ha Eef, leuk dat je nog wat geschreven hebt, was anders zo gek geweest. Ik kan jouw blog nu uit mijn favorieten halen, maar ik wil graag nog een kee de foto's zien. Ik ben blij dat je vrijdag mee kon spelen, lekker dat we weer helemaal compleet d6 zijn. Op naar het volgende seizoen!

di apr 04, 07:52:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Hoi Eefje, ook ik nog even stiekem kijken of er nog nieuws op stond. En ja, de afsluiter.
Bedankt voor de leuke stukken van je belevenissen en succes met je scriptie. Ook nog bedankt voor de foto's van de quilts. Afgelopen zaterdag kreeg ik van een quiltwinkel een folder thuis met daarin de aankondiging van een cursus hawaiaans quilt-applicatie, moest ik aan jou denken!
Groeten en tot ziens, Hubrina de V lieger

di apr 04, 09:20:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Hoi eefje,

ja het is weer woensdagmorgen, dus toch nog een keertje gekeken. hoort erbij he nog een afsluiter. Heel succes met het schrijven van je scriptie. volgens mirthe zag lekker bruin, dus bijhouden maar.
het was heel leuk om je verhalen te lezen en je foto's te bekijken.

groetjes leonie

wo apr 05, 11:15:00 a.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Hoi, hoi,
Zò'n scriptie schrijven daar zou ik ook heel erg tegenop zien!
Gelukkig is dat niet mijn werk, maar ik wens jou er veel succes mee. Als je net zo leuk schrijft als op je blog, haal je een hoog cijfer. Zeker weten!!!

Lieve groet, Jeannette

wo apr 05, 12:40:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

He Eef,

Eindelijk eindelijk eindelijk heb ik dan je laatste verhaal op je blog gelezen. Heb je ondertussen al lang gezien en gesproken en we hebben al lekker een weekend gefeest en gehangen....vind het echt wel fijn dat je weer terug bent!! Hoewel ik je verhalen wel een beetje mis, is het veel fijner om je weer in levende lijve mee te maken. Is makkelijker feesten als je bij elkaar ben:D
En dan nu op naar de vierdaagse!

Owja...als je vragen hebt of tips / advies wil over het schrijven van een scriptie...je weet me te vinden. Het zit bij mij nog vers in het geheugen. En geloof me...als ik het kan, kan jij het zeker ook!!
Succes de komende tijd en ik geloof in je! Komt helemaal goed met jou.

Dikke kus en leifs
Le

zo apr 16, 12:08:00 a.m.

 
Anonymous Anoniem said...

leifs = liefs en waar ik de zei moet het staan...stop de tijd en ik zet 1 joker in!

(waar zou ze dat nu toch van hebben ;) )

zo apr 16, 12:09:00 a.m.

 

Een reactie posten

<< Home