Van 9 januari tot en met 28 maart 2006 zal ik voor mijn studie Culturele Antropologie mijn buitenlands leeronderzoek doen op O'ahu, Hawai'i! Met deze blog hoop ik jullie op de hoogte te houden van al mijn bezigheden daar.

donderdag, maart 23, 2006

The Big Island!!!

Hey allemaal!

Bedankt weer voor alle reacties! Deze keer wordt het een korter blog en ik denk dat ik voornamelijk foto's plaats. Het is namelijk 7 uur geweest en dit meisje heeft honger :). Bovendien ben ik alweer bijna thuis dus dan kan ik alles vertellen! Oh, en ik land als het goed gaat a.s. dinsdag (28 maart) om 9:10 's ochtends op Schiphol! Afgelopen vrijdag zijn we niet meer naar de Ieren gaan kijken trouwens, daar waren we te laat voor. We moesten zaterdag weer vroeg op, dus dat kwam goed uit.

's Ochtends zijn we weer naar Halawa Valley geweest. De dag begon met de docenten en leerlingen van Leeward Community College die toestemming vroegen om de heiau te betreden. Daarna kregen we een beetje voorlichting over de heiau en Halawa en vervolgens ging iedereen aan de slag. In plaats van de rondleiding hebben Niki en ik bijna de hele ochtend gewerkt. Het begon met stenen versjouwen op de mannelijke heiau, waar Niki helemaal opgegeten werd door de muskieten en overal muggenbulten kreeg. Ik had ook een mooi exemplaar midden op m'n wang, hoera! ;) Na het stenen sjouwen heb ik sinaasappels gesneden en heeft Niki bananenbladerenpakketjes gemaakt. Tot slot hebben we met z'n tweeen de vrouwelijke heiau schoongeharkt. Het was niet heel spannend allemaal, maar wel heel gezellig! Vooral omdat we ook nog wat gekletst hebben met Auntie Sweet (de dame die daar alles regelt) en een oudere Hawaiiaanse dame. Zij had echt leuke dingen te vertellen. Er was natuurlijk ook weer een enorme overheerlijke lunch met teveel chocoladetaart :). 's Middags zijn we even bij Ulla en Rick thuis geweest en daar was het net zo chaotisch als zij zelf is, haha. Maar wel heel leuk en we hebben hun zoon Moku ontmoet, de vader van Keahi. Daarna heeft Ulla ons en Keahi meegenomen. Ik zou haar namelijk gaan interviewen, maar daar is bar weinig van terecht gekomen. Uiteindelijk hebben we (heel lekker) ijs gegeten en bij een speeltuintje rondgehangen, waar ik Ulla maar wel liefst 10 minuten heb kunnen interviewen. 's Avonds had ik nog een interview, en dat was heel interessant en ook best gezellig eigenlijk! De jongen die ik ging interviewen is heel actief hier in Hawai'i.

Zondagochtend zijn we door Ulla en Rick naar het vliegveld gebracht en hebben we samen ontbeten. Eigenlijk zou ik toen verder gaan met Ulla interviewen, maar dat ging ook niet door omdat ze een half uur te laat waren. Maar we hebben wel lekker pannenkoeken als ontbijt gegeten :P! Om 10 uur vlogen we naar The Big Island waar we rond 11 uur aankwamen...en het regende. Beetje jammer, maar dat hadden we verwacht want in Hilo regent het bijna elke dag. Het hostel waar we in sliepen was echt supermooi, een mooi oud gebouw met hele grote kamers! Omdat in Hilo alles wel op zondag dicht is was er niet zoveel te doen. We hebben ons een beetje georienteerd en een toer voor de volgende dag geregeld. Maar omdat we niet naar de Big Island waren gevlogen om te niksen zijn we naar de Rainbow Falls gelopen. Ongeveer een uur gelopen en toen een hele mooie en grote waterval gezien! En toen weer een uur terug gelopen :). Uiteindelijk was zondag een hele rustige dag en hebben we aan het eind van de middag en 's avonds niets meer gedaan. Ik kon merken dat ik het niet gewend was om helemaal niks te doen, haha! Relaxen ging me slecht af.

En toen was het maandag. Echt een superdag was dat! Van 8 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds hebben we een toer gedaan en het was echt geweldig! Het was sowieso heel mooi weer en onze gids was echt een maf mens. Ze was helemaal into astrologie dus we hebben allebei uitgebreid te horen gekregen wat onze sterrenbeelden inhouden en hoe we onze perfecte partner moeten kiezen. Ik moet als schorpioen met een steenbok trouwen, ik ben koppig en geheimzinnig en alles draait bij mij om sex (?). Dat jullie het even weten. Volgens gids Teresa ligt de oplossing voor wereldvrede bij sterrenbeelden. Als iedereen de juiste partner heeft hebben alle kinderen een gelukkige opvoeding en jeugd en wordt iedereen blij ende gelukkig! Zelf is ze 54 en ze gaat, zodra ze d'r theorie wereldkundig heeft gemaakt door middel van een boek, trouwen met David Letterman, een weeshuis starten in Afrika, daarna één in Amerika en ze gaat ook nog een BBQ-shag beginnen ergens in de buurt van de vulkaan. Dus... Maar ze was heel aardig, ze ouwehoerde heel veel, ze vroeg niet veel geld in vergelijking met anderen en ze wist alle goede plekjes! Ik heb echt vanalles gezien: gezwommen in warme waterbronnen (verwarmd door de vulkaan), zwart zand strand (ook gezwommen), Akaka Falls, oude lavastromen, dorpje dat door de vulkaan is verwoest en bijna heel National Volcanic Park! Daar heb ik de krater van een van de actiefste vulkanen op aarde van dichtbij gezien...ik zat op het randje! Nu niet denken dat je dan allemaal borrelend lava ziet enzo hoor, want hij stond niet op het punt om uit te barsten, gelukkig :). Het meeste gebeurt ondergronds en de lava stroomt op een ander punt onder de grond vandaan de zee in. Dat punt heb ik ook gezien en dat was heel gaaf! Vooral omdat het in het donker was. Op dat moment kan je de lava namelijk zien gloeien en dat is echt heel bijzonder! We konden niet heel dichtbij komen, omdat het heel ver lopen is over het lava en ook gewoon omdat het veel te gevaarlijk is. Maar wat ik heb gezien vond ik al heel tof! Verder heb ik door een lavabuis en Hawaiiaans regenwoud gelopen, in stoomwolken gestaan, het museumpje gezien en zijn we de Chain of Craters Road afgereden. Aan die weg liggen echt een heleboel oude kraters, stuk of 7. Het landschap was echt heel indrukwekkend, al die kraters en o-ve-ral lava. Soms net een woestijn! Dus het was een geslaagde dag!

Tot slot hebben we dinsdag niet zoveel gedaan: ontbeten op een leeg strand, beetje rondgedabberd door Hilo en vervolgens weer naar het vliegveld. The Big Island zelf was super, als je ooit naar Hawai'i gaat moet je zeker naar dit eiland gaan. Heel groot (alle andere eilanden passen makkelijk op dit ene eiland), heel rustig (bijna geen kip op de weg) en heel erg divers. Het eiland heeft geloof ik iets van 11 ecologische zones, waaronder sneeuw, woestijn en regenwoud. Deze drie heb ik ook gezien. Dus het was echt een hele indrukwekkende trip!

Gisteren hebben we ingechecked bij the Polynesian Beach Club Hostel, heel gezellig daar. Allemaal jonge reizigers dus de sfeer is heel anders dan het hostel waar we de afgelopen maanden hebben gezeten! Wel erg fijn :). Vandaag hebben we een poging gedaan tot uitslapen (we kwamen we tot 8 uur) en zijn we naar de Swap Meet geweest. En tot slot moest ik iedereen natuurlijk nog even op de hoogte brengen van mijn top weekend! :)

Zo, dat was het weer. Nu ga ik even foto's posten, veel plezier ermee! Tot snel iedereen!!! Veel liefs Eefje

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ook hier even een berichtje van het thuisfront. Papa laat weten dat hij een steenbok is, dus weet je zo ongeveer welk type je treft!!! Is te doen hoor!!!
Dat interview met Ulla komt ook niet echt van de grond. Tien minuten in 3 maanden.
Zondag een rustige wandeldag(=herkenbaar), maar maandag was inderdaad een SUPERDAG. Wat een belevenissen op 1 dag.
Ga je nu nog even mailen.
Tot snel, mam

do mrt 23, 09:29:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Ha Eefje,

Als je terug bent kunnen we misschien het beste een aantal fotoavonden organiseren! Wat ben ik benieuwd naar de pictures.
Ik weet trouwens niet of het nuttig is dit te vermelden, maar hier in Nederland wordt de klok dit weekend een uur vooruit gezet... Verder een prettige reis terug en neem mooi weer mee!

groetjes Anneke

vr mrt 24, 09:15:00 a.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Dag Eefje,

Wat mij rest: heb een heel goede terugreis en ik zie je vast nog wel eens in 't zeeuwse.

Alle goeds!
Erik

za mrt 25, 10:28:00 p.m.

 

Een reactie posten

<< Home