Van 9 januari tot en met 28 maart 2006 zal ik voor mijn studie Culturele Antropologie mijn buitenlands leeronderzoek doen op O'ahu, Hawai'i! Met deze blog hoop ik jullie op de hoogte te houden van al mijn bezigheden daar.

woensdag, maart 15, 2006

Ehm...ik weet even geen titel

Hey allemaal!

Zo, nog maar een keertje een verhaaltje typen. Geniet er nog maar van, dit is waarschijnlijk 1 van de laatsten! Ik ga al bijna weer naar huis! Ben het onderzoek doen echt beu, heb er geen zin meer in. Gelukkig hoef ik nog maar tot en met zaterdag nuttige dingen te doen, daarna heb ik lekker nog een weekje vakantie! Die week zit al helemaal volgeboekt met allemaal leuke dingen! Ik weet niet of jullie de sites van mijn studiegenoten ook wel eens bezoeken, maar ook zij hebben het gehad met onderzoek doen. Dus het ligt niet aan mij dat ik er geen zin meer in heb. In onderzoek doen dan, want Hawai'i zelf ben ik nog niet zat hoor! Het weer, de mensen, het elke dag dingen doen en vooral de natuur ga ik wel missen denk ik! Dus het voelt wel een beetje dubbel om straks weg te gaan!
Weer bedankt trouwens voor alle reacties! Ik wist wel dat jullie de schildpad cool zouden vinden, haha. Ik ben echt fan geworden van schildpadden. Hopelijk zie ik er nog een keer een als ik ga snorkelen, als het nog een keertje mooi weer wordt en als ik tijd heb om op het strand te liggen!

George, hoe is het met jou? Verveel je je nu heel erg omdat je niet meer naar je stage hoeft? En heb je er van genoten dat je nu weer uit kunt slapen?
Flow en Gera: ik heb zin om weer te gaan volleyballen! Wel erg jammer dat er nog maar twee wedstrijden over zijn :(. Mijn bijdrage aan onze (heel misschien) promotie wordt dan niet zo heel groot, maar ach. Ik was er geestelijk in ieder geval bij, haha. Succes a.s. vrijdag!
Mam, heb je Sawyer nog gezien bij Lost? En Le, hoe was het concert? Amanda, ik weet het niet of ze de mensen omgekocht hadden. Misschien hadden ze hen wel gedrogeerd en waren ze daardoor aan het hallucineren. Hmmm...Jammer genoeg kunnen we niet met een vroegere tour mee. We hebben het gevraagd, maar dat kon niet, we kunnen alleen met de half twee tour mee.

En dan nu mijn afgelopen week! Na dinsdag was het een paar dagen niet zo boeiend. Woensdag heb ik samen met Niki een interview gehad. Was een heel leuk gesprek! 's Middags heb ik geprobeerd mensen te bellen die niet opnamen, jammer was dat, en ik heb nog wat afspraken gemaakt per email (stuk of 2). En research gedaan voor een interview dat ik donderdag had, want die meneer heeft een eigen site en hij had gevraagd of ik die eerst even wilde bekijken. 's Avonds zijn we naar de bios geweest, naar Underworld Evolution. Een bijzonder slechte film, echt niet normaal. Maar als je tien keer uitgebreid wilt zien hoe een mensenhoofd in een weerwolfhoofd verandert, in combinatie met liters spuitend bloed en ohja, ook nog ergens een romantische verhaallijn, dan is het misschien wel leuk. Maar Niki en ik konden er wel om lachen gelukkig!
Donderdagmiddag ben ik naar Waianae gegaan voor twee interviews. 's Ochtends heb ik ook nog wat gedaan, maar ik weet niet meer wat, haha. Dus dan zal het wel niet zo interessant geweest zijn. Volgens mij was het iets met onderzoek. Maar goed, 's middags dus 2 uur onderweg geweest naar Waianae. Dit is aan de westkust van O'ahu en hier wonen relatief veel Hawaiianen vanwege de homesteads (zie vorige blog). Dat land is trouwens het minst vruchtbare land op het eiland, vandaar dus dat ze het aan de Hawaiianen hebben gegeven. Bovendien staat het bekend als het meest gewelddadige gebied van O'ahu. En daar ging ik dus heen in m'n eentje, spannend, niet?! Nee hoor, het viel allemaal heel erg mee. Het enige was dat ik op de heen en de terugweg de enige blonde passagier was, dat was wel een beetje vreemd om mee te maken. Maar verder ging alles prima! Om half drie was ik op de afgesproken plek, maar omdat ik om 3 uur had afgesproken heb ik nog een half uurtje gelezen totdat het tijd was. Vervolgens heb ik twee interviews gedaan tot 5 uur en dat was heel gezellig! Met 2 mannen en ze waren heel vriendelijk en behulpzaam. En grappig, Hawaiiaanse mannen houden echt van grapjes maken. Een van de mannen, Poka Laenui, is hier heel bekend binnen de beweging en hij heeft heel veel geschreven. En van bijna al die stukken kreeg ik een kopie...ben benieuwd hoe dat straks gaat met m'n backpack inpakken, haha! Om 5 uur dus de bus terug genomen en om 7 uur ofzo was ik thuis. Daarna heb ik geloof ik alleen nog maar gegeten. Denk ik...hmmm, Niki is nu niet in de buurt, dat is wel te merken, haha! Normaal vraag ik even aan haar wat we ook alweer wanneer gedaan hebben, maar dat gaat nu dus niet. En ik heb m'n dagboek niet bij. Dus het wordt een beetje gatenkaas ben ik bang.
Niet getreurd, er zijn nog genoeg dingen over om te vertellen! Vrijdag begon het Honolulu Festival met Tahitiaanse danscompetities. Voor Niki heel nuttig voor haar onderzoek, dus zij had daar afgesproken met Rick. Toen we om kwart voor elf bij het festival aankwamen (na wat onderzoeks-telefoontjes) bleek dat Rick er nog niet was. Omdat ik pas om half drie een interview had heb ik samen met Niki gewacht op Rick...en dat duurde heel lang. Net toen ik op het punt stond om weg te gaan kwam hij aan, samen met z'n neef uit Waianae, Len. Vervolgens hebben zij gezorgd dat we gratis naar binnen mochten! Alleen ben ik niet meegegaan, vanwege m'n interview. Maar als ik 's middags terugkwam dan mocht ik ook gratis naar binnen. Dus na m'n interview, rond 5 uur stond ik weer voor de poort...was er niemand te bekennen. Aaah! Net op het moment dat ik in paniek wilde raken (een heel klein beetje dan, want de kaartjes waren $16 en dat wilde ik niet betalen natuurlijk) kwam Len naar buiten! Dus hij heeft me binnen gelaten. Len is trouwens ook een hele grote Hawaiiaan. Hij ziet er heel ruig uit maar hij is echt heel aardig, bijna schattig, haha! Zo'n grote knuffelHawaiiaan. Hij had voor Niki een ijsje gekocht en hij komt steeds met ons praten en grapjes maken. Vervelend is alleen dat hij heel moeilijk praat, hij heeft een verlamming van 1 kant van z'n lichaam ofzo. Hij kan in ieder geval z'n rechterarm niet bewegen. Maar goed, hij praat dus heel veel en dat is bijna niet te verstaan. En nou praten Hawaiianen al heel onduidelijk Engels, maar hem kan ik dus echt alleen met grote moeite verstaan. En dan krijg je dus wel eens rare situaties. Dat ik Niki vragend aankijk en dat we dan samen ontcijferen wat Len zegt, haha.
Dus, ik kwam nog wel gratis binnen en daarna had ik een hele leuke en gezellige avond! Beetje kraampjes bekeken met allemaal (dure) Tahitiaanse sieraden en naar allerlei dansers gekeken, waaronder 1 dansgroep die heel bekend is kennelijk, o Tahiti e. Hun dansniveau is heel hoog en ze dansten heel mooi! Oh, en even voor de duidelijkheid: de dans waarbij ze heel hard met hun heupen heen en weer schudden en waarbij ze rieten rokjes dragen, die komt uit Tahiti. Dat is dus niet de hula, dat jullie het even weten ;). 's Avonds hebben we lekker Chinees gegeten en we hebben een goede indruk gemaakt op Rick en Len. Rick was helemaal onder de indruk van onze eetlust en Len vond het knap dat we al zo goed met stokjes konden eten. Hij kwam al aanlopen met een vork (iedereen vraagt dat hier meteen als je Chinees gaat eten, of je een vork wilt als blanke zijnde) maar dat was dus niet nodig, haha. Even later kwam Ulla ook nog, die was net terug uit Guam waar ze 1 of andere conferentie had gehad afgelopen week. Rond 10 uur waren we thuis en was ik helemaal moe. Sjonge, volgens mij heb echt al vaak getypt dat ik 's avonds moe ben...ik lijk wel een oud wijf, hihi.

Zaterdag was er weer een Service Learning activiteit. Deze keer gingen we naar een visvijver (fishpond) in Kaneohe die al heel oud is en die door een bepaalde groep nu opgeknapt wordt zodat hij weer volledig in gebruik kan worden genomen. Het is een beetje ingewikkeld om uit te leggen hoe zo'n fishpond werkt, dat doe ik thuis wel. Het is in ieder geval een goed systeempje, als zo'n pond helemaal goed werkt heb je de vissen voor het oprapen!
Er was een hele grote groep mensen omdat er verschillende scholen aanwezig waren en dat was heel gezellig! Om 9 uur begonnen we weer met pule en een voorstelronde. Vervolgens kregen we een korte rondleiding en uitleg over fishponds, hoe deze door de Hawaiianen werden gebruikt en wat ze probeerden te bereiken door deze pond op te knappen. In tegenstelling tot de ander activiteiten was alles hier heel goed georganiseerd! We hebben nu ook daadwerkelijk hard gewerkt en dat was gek genoeg heel leuk! We werden opgedeeld in 5 groepen en de bedoeling was dat we hele grote stenen gingen verplaatsen van de wal tot op de muur van de pond, zodat ze van die stenen later de muur op konden knappen. Het hele traject was in drie stukken verdeeld, en Niki en ik zaten in het de groep bij het laatste traject. We moesten grote stukken koraal en lavasteen versjouwen met behulp van kruiwagens en manden en dat was dus heel leuk omdat je met z'n tweeen een kruiwagen duwde of een mand droeg. Ik heb gezellig met allerlei mensen geouwehoerd en 5 keer verteld wat ik hier allemaal aan het doen was. En ik heb 1 keer aan een vrouw uitgelegd dat Nederland echt wel strand heeft.
Van kwart voor tien tot kwart voor 12 zijn we bezig geweest en toen gingen we eten! Er was heel veel en heel lekker eten! Niki en ik zijn na het eten nog blijven hangen, want we hadden afgesproken met Grace (van de taro-boerderij) voor een interview en dat was daar niet heel ver uit de buurt. Daarom zouden Rick, Ulla en Keahi (kleindochter) ons wel even brengen en we moesten wachten totdat Ulla klaar was. Keahi was echt aan het stuiteren trouwens, die heeft bijna ADHD ofzo. Maar goed, rond 2 of 3 uur waren we bij Grace en ook daar hebben we een hele leuke middag gehad! Het interview was heel gezellig en daarna hebben we nog gewoon gekletst. Ondertussen kregen we van haar man allerlei eten aangeboden. Ik heb nu taro met tapiocapudding en cocosmelk, gekookte groene banaan gevuld met varkensvlees en olijven, en suikerriet gegeten. Het was allemaal niet vies, maar echt enthousiast werd ik er ook niet van :). Grace vond het wel heel tof dat we alles probeerden wat ons voorgeschoteld werd!
Omdat Rick haar had verteld over het festival en omdat wij daar ook heen gingen (kennelijk, we waren er zelf niet van op de hoogte maar volgens Rick was dat zo) had Grace besloten om naar het festival te gaan en dan mochten wij natuurlijk meerijden! En we mochten bij haar thuis douchen! Sta soms echt versteld van de enorme gastvrijheid hier!
Uiteindelijk hebben we de hele avond met Grace doorgebracht en dat was heel gezellig! Het festival zelf was ook weer leuk, er waren hele kleine jongens en meisjes die meededen met de competitie. Echt zo grappig, je staat er echt versteld van wat die meisjes al kunnen met hun heupen! Na het festival heeft Grace ons getrakteerd op Jack in the Box eten. Natuurlijk protesteerden Niki en ik, maar dat moet je niet doen volgens Grace, je moet het gewoon accepteren en er dan van genieten. Dus dat probeer ik nu maar steeds te doen, haha. Maar het neemt niet weg dat je je schuldig gaat voelen. Rick had ons namelijk ook al getrakteerd op de Chinees vrijdag, vandaar.
Toen Grace ons terug bracht naar het hostel hebben we met haar afgesproken in de laatste week, dat wilde ze graag. Ze gaat ons dan meenemen naar Kualoa ranch. Daar wilden Niki en ik al graag heen, want daar kan je paardrijtochten doen in Kualoa Vallei. Grace is bekend met de eigenaren van de ranch en nou gaat ze kijken of ze nog enige invloed heeft daar. Ben benieuwd!

Zondag ben ik weer naar Makua Valley geweest, deze keer met de Service Learning. Ik had een interview gepland daar met 1 van de activisten, maar hij bleek er uiteindelijk niet te zijn. Jammer was dat. Nu heb ik hem gemaild met de vraag of ik hem dan misschien per email kan interviewen, want er is natuurlijk niet zoveel tijd meer! Verder was het heel gezellig daar in de vallei. We hebben precies hetzelfde gedaan als de eerste keer, alleen zijn we nu een stukje verder de vallei in gelopen en dat was heel mooi! Het uitzicht veranderde meteen. Oh, en we hebben lekker gelunched weer met z'n allen! Uiteindelijk heb ik nog wel even gepraat met twee andere activisten en Niki en ik hebben weer lol gehad met Rick en Len. Die waren er namelijk ook en ze waren de hele tijd met ons aan het geinen. Grappig en gezellig was dat!
Op de terugweg naar Honolulu kwamen we vast te zitten in het verkeer. In Waianae was namelijk een telefoonpaal omgevallen en omdat er maar 1 weg is naar de stad toe, stond het verkeer helemaal vast. Uiteindelijk werden we omgeleid via 2 militaire bases, dwars door de bergen heen! U'ilani en nog een meisje dat meereed zaten helemaal te stuiteren in de auto, want het was 'zo eng, en zo mysterieus en zo geheimzinnig!' allemaal. Niki en ik hadden een beetje zoiets van: hmmmjahmmm. Ik vond het eigenlijk alleen maar heel mooi, want we gingen echt dwars door de bergen heen, over een pass. Het uitzicht was supermooi en we kwamen heel hoog! Wat wel jammer was is dat we uiteindelijk 3 uur in de auto hebben gezeten en dat U'ilani strontchagrijnig werd omdat ze te laat kwam op haar werk. Dus echt gezellig was het niet in de auto, haha. Om 5 uur ofzo waren we thuis. 's Avonds ben ik nog even heen en weer gegaan naar de bieb, vanwege m'n onderzoek en interviewafspraken.

Maandag (gisteren) zijn we naar het Polynesian Cultural Center in Lai'e geweest. Mochten jullie ooit nog in Hawaii komen: dat park is z'n geld echt niet waard. Dat even terzijde :). Verder was het, op de regen na, wel een leuke dag. Ik heb daar rondgekeken voor m'n onderzoek, moest aantekeningen maken over wat ze er lieten zien over de Hawaiiaanse cultuur en hoe ze dat deden. We hebben uiteindelijk in totaal 4 uur in de bus gezeten om 5 uur lang het park te bekijken en om 9 uur 's avonds was ik weer thuis. Het park zelf bestaat uit restaurants, een IMAX-bioscoop, een theater en 7 'dorpen' die ieder een Polynesisch land vertegenwoordigen. Zo waren er Hawai'i, Tahiti, Tonga, de Markieseilanden, Paaseiland, Aotearea (Nieuw-Zeeland) en Samoa. Ieder dorpje had z'n eigen culturele presentaties en 'bewoners'. Hawaii had een presentatie over hula (ik heb heel fout hula gedanst :)) en taro/poi. We hebben natuurlijk verteld dat we zelf poi hebben gemaakt, maar de meneer was niet echt onder de indruk. Jammer hoor.
Het was ongetwijfeld leuker geweest als het niet geregend had, maar het park stelde uiteindelijk niet zo heel veel voor. Toch heb ik me wel vermaakt met een film over koraalriffen in de IMAX-bioscoop (heel mooi!), een botenparade, een aantal presentaties in de dorpen EN ik heb m'n eigen visje geweven. Echt prachtvol, ben er helemaal van onder de indruk :). Nu ik er zo bij stil sta heb ik eigenlijk best veel geleerd gisteren, haha. Dus het was toch best een nuttig bezoek!

Vandaag was weer maildag en straks ga ik nog wat mensen bellen en wat dingen uitschrijven. Het is dus niet zo'n spannende dag vandaag, maar die heb ik ook wel genoeg gehad denk ik!
Tot volgende week, het zal nu even wat langer duren omdat ik van zondag tot en met dinsdag naar The Big Island ga, jeej! Misschien dat ik tussendoor nog een bericht achterlaat en anders wordt het ergens volgende week. Tot dan, tot snel en iedereen weer succes met alles!

Veel liefs Eefje

8 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hoi , zit op school aan de koffie. Voorbereiden voor mijn lessen! Ik dacht:even snel kijken. En ja hoor weer een heel verhaal. Nu nog even geen tijd om te lezen, maar dat doe ik zo snel mogelijk.
Kijk ook nog even naar mijn mail.
Liefs, mam

wo mrt 15, 07:43:00 a.m.

 
Blogger George said...

Heeey Eefje,

Om antwoord te geven op je vraag: Ik baal wel dat ik klaar ben met m'n stage. Het was bij Natuurwetenschap & Techniek echt een stuk leuker dan nu ik op de uni weer m'n onderzoek moet afmaken. Maarja, het hoort erbij. Vervelen komt nog niet echt voor, en het uitslapen is inderdaad wel lekker, dus er is ook nog wel wat vreugd & jolijt te vinden tussen alle kommer & kwel ;-)

Anyway, jammer dat je het onderzoek zat bent, maargoed, het duurt inderdaad nog maar even. En tegenover het onderzoek staat dan wel weer Hawai'i en zon, zee en strand enzo en daar is ook wat voor te zeggen ;-). Veel plezier op The Big Island[tm] en tot binnenkort alweer!

wo mrt 15, 12:48:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Hallo! Hoe gaat het ermee?! Wou je nog even heel veel succes wensen met je laatste dagen onderzoek en dan natuurlijk heel veel plezier met alle leuke dingen die je nog gaat doen tijdens je vakantie! Geniet ervan! Ennn... TOT SNEL!

Liefs Monique

wo mrt 15, 02:07:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

He eef,

Wat een prachtig verhaal weer zeg! Iets chaotischer dan anders, maar wel leuk om te lezen.
Hier is alles nog het zelfde, behalve het weer. Het is de laatste twee dagen mooi en zonnig weer. Wel heel koud, maar het lijkt er op dat de lente er aan zit te komen.....EINDELIJK!!

Owja...3fm awards was erg leuk en gezellig met Su.

Kus Le

wo mrt 15, 02:09:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

P.s. Veel plezier op the big island en succes met de laatste loodjes! Nog even volhouden en dan lekker....VAKANTIE!!!

wo mrt 15, 02:11:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Hee Eef,

Weer gaaf om te lezen en wat heb je weer leuke dingen gedaan! Die tocht door de bergen, al was het een omleiding, lijkt me mooi! Steeds als ik je blog lees valt het me op dat je zoveel doet in een week.
Nu nog paar een paar dagen onderzoek en dan lekker vakantie! HMMMMMM De 3fm-awards waren inderdaad leuk! Optreden van Racoon was goed!
Succes met de laatste onderzoeksactiviteiten en geniet van je vakantie!

Tot snel!
liefs,
Suzanne

p.s. ik zeg 1 ding: postvakje/brievenbus (tssss zeg ik toch twee dingen...)

wo mrt 15, 08:54:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Hallo Eefje,
Met veel plezier heb ik je verslag weer gelezen. Ik heb weinig gaten in je kaasje kunnen ontdekken. Die Rick en Len hebben het wel voor elkaar; lekker geinen met 2 jonge meiden!
Maar wat zijn ze daar allemaal aardig, behulpzaam en gastvrij. En zo'n file/ omleiding kost dan wel wat tijd maar je krijgt er wel wat voor terug.
Samen met Niki een fijn,goed,gezellig,leuk,enz. weekend gewenst op the Big Island.
Knuffel, mam

wo mrt 15, 09:03:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Grappig, zie ik dat ik gelijk met Suzanne gelezen heb

wo mrt 15, 09:05:00 p.m.

 

Een reactie posten

<< Home